Aby Twój samochód zapewniał komfort jazdy na poziomie klasy premium, konieczne jest zastosowanie kilku warstw materiałów wygłuszających. Profesjonalne wygłuszenie auta oznacza obniżenie natężenia dźwięku o 3-5 dB, co ludzkie ucho odbiera jako znaczną poprawę. Osiągnięcie takiego rezultatu jest trudne przy użyciu tanich rozwiązań jak podstawowa wygłuszająca mata bitumiczna. Skuteczna izolacja akustyczna opiera się na sprawdzonych, wielowarstwowych rozwiązaniach.
Zdecydowanie to jedno z najczęstszych pytań, jakie ludzie nam zadają. Jakich efektów można się spodziewać i o ile będzie ciszej? Dlatego na jednej z naszych podstron usługowych stworzyliśmy specjalny wykres, który pokazuje orientacyjnie — w procentach — o ile możesz odczuć większy komfort ciszy. Wszystko oparte jest na naszych własnych pomiarach.
W naprawdę dobrze wygłuszonych autach dodatkowe wyciszanie może nie mieć sensu, bo żeby osiągnąć słyszalną różnicę, trzeba by wydać kilka tysięcy złotych. Zazwyczaj wyciszamy auta, które mają problem z hałasem w środku lub są przygotowywane specjalnie pod audio klienta.
Wygłuszanie samochodu samodzielnie jest procesem wymagającym czasu i dokładności. Z tego powodu wielu kierowców zleca wygłuszanie auta profesjonalistom. Usługa bywa jednak kosztowna, dlatego dzielimy się wiedzą, abyś mógł wykonać to we własnym zakresie. Poniżej znajdziesz ogólne zasady, którymi należy się kierować.
W następnej sekcji wyjaśnię, jakie materiały wygłuszające i warstwy zastosować.
Sprawdź czy nie stracisz gwarancji producenta auta
Przedstawiamy nasz sprawdzony sposób na profesjonalne wygłuszanie samochodu. Jeśli cokolwiek będzie niejasne, napisz do nas.
Odpowiadamy na każde pytanie dotyczące wygłuszania.
Wygłuszanie nadkoli to najtańszy i najszybszy sposób na odczuwalny efekt. To właśnie stąd do kabiny przedostaje się najwięcej szumu opon i drogi.
Nadkola dzielimy na wewnętrzne (plastikowe lub materiałowe) oraz zewnętrzne (metalowe). Plastikowe osłony wyklejamy od wewnętrznej strony jedną warstwą maty butylowej. Metalowe nadkola od strony koła należy dokładnie oczyścić, odtłuścić, a następnie nałożyć matę butylową. Na nią można dodatkowo zaaplikować elastyczną masę głuszącą.
Połączenie wygłuszania drzwi i nadkoli przynosi najlepsze rezultaty. Skuteczne wyciszenie drzwi samochodu znacząco poprawia też jakość dźwięku, co jest formą wygłuszania systemu audio. Proces obejmuje także wygłuszanie tapicerki na boczkach.
Proces zaczynamy od zdjęcia tapicerki, tzw. boczków drzwi. Najpierw wyklejamy matą butylową zewnętrzną blachę drzwi przez otwory technologiczne. Następnie matą zaklejamy całą wewnętrzną powierzchnię drzwi, tworząc sztywną, zamkniętą komorę. Na koniec boczki drzwiowe podklejamy w newralgicznych miejscach kawałkami maty, a na całą ich powierzchnię nakładamy piankę wygłuszającą.
Wygłuszanie bagażnika jest kluczowe w samochodach typu SUV, kombi i hatchback. Duża, pusta przestrzeń działa jak pudło rezonansowe, wzmacniając hałasy z tylnej części pojazdu. Prace przypominają wygłuszanie drzwi. Demontujemy boczki, osłony i wykładzinę podłogi. Boczki i tapicerkę klapy wykładamy pianką typu M. Podłogę i wnękę koła zapasowego pokrywamy matą butylową, a jako drugą warstwę stosujemy grubą piankę kauczukową lub materiał wielowarstwowy (np. Bitmat B5s).
Aby dobrze przeprowadzić wygłuszenie podłogi samochodu, należy zdemontować fotele. Całą powierzchnię pokrywamy matą. Najważniejsze jest, aby przy wygłuszaniu podłogi używać wyłącznie materiałów wodoodpornych, co chroni podłogę samochodu przed korozją. Najlepiej zastosować materiał wielowarstwowy B5s lub grubą piankę typu K.
Prawidłowe wygłuszenie dachu samochodu jest elementem kompleksowego wygłuszania samochodu. Proces wygłuszania dachu tłumi szum powietrza i odgłos deszczu, a także poprawia izolację termiczną wygłuszanej kabiny. Na dach stosujemy lekkie maty (1,5 mm) oraz piankę wygłuszającą typu M.
Kolejnym krokiem może być wygłuszanie silnika. Proces obejmuje maskę, podszybie oraz grodź. Stosuje się tu materiały odporne na wysokie temperatury. Wyciszenie silnika jest częstym zabiegiem w autach sportowych i z jednostką diesla.
Maskę od wewnątrz wyklejamy matą butylową. Na podszybie stosujemy matę oraz piankę kauczukową. Na grodzi od strony kabiny również kładziemy matę i piankę, natomiast od strony silnika specjalistyczne, trudnopalne materiały. Wyciszenie silnika jest częstym zabiegiem w autach sportowych i dieslach.
Zdecydowanie odradzamy tanie maty bitumiczne czy filcowe. Inwestuj w sprawdzone produkty od renomowanych firm, takich jak Bitmat, Standardplast (StP) czy Dynamat. Poniżej przedstawiamy najważniejsze rodzaje materiałów.
Tutaj sprawdzisz więcej informacji o tych produktach
Całkowity koszt wygłuszenia samochodu zależy od zakresu prac i wybranych materiałów. Można zdecydować się na wygłuszanie poszczególnych elementów lub wybrać pełen pakiet. Zlecając zadanie firmie, płacisz za wiedzę, precyzję i czas specjalistów. Poniżej przedstawiamy orientacyjny cennik wygłuszania samochodu, abyś mógł zorientować się w potencjalnych wydatkach na profesjonalną usługę wygłuszania.
Należy pamiętać, że podane ceny są orientacyjne. Ostateczna cena wygłuszenia zależy od konkretnego modelu samochodu oraz rodzaju i ilości użytych materiałów wygłuszających.
Więcej o koszcie wyciszenia a artykule
Każda profesjonalna firma wykonuje pomiary poziomu hałasu przed i po usłudze. Dzięki temu masz pewność, że praca została wykonana prawidłowo, a inwestycja przyniosła oczekiwany rezultat. Wygłuszenie wnętrza auta to jedna z najlepszych modyfikacji podnoszących komfort. Zajmujemy się kompleksowym wygłuszaniem samochodów, zarówno w celu redukcji hałasu, poprawy termoizolacji, jak i pod zaawansowane systemy car audio. Nie musisz się o nic martwić. Jeśli masz pytania, zadzwoń do nas.